mandag den 25. september 2023

Fantasyfestival 2023

Så er det endelig blevet tid til anden del af mit traditionelle Fantasyfestival-indlæg. Denne gang med fokus på planlægningen og oplevelserne under festivalen. Første indlæg, der handlede om de bøger mm. jeg slæbte hjem fra festivalen, kan læses her

Som I ved, hvis I har fulgt bloggen længe, er Fantasyfestivalen mit hjertebarn, og det føles stadig uvirkeligt, at vi næste år afholder den for 10. gang. At jeg stadig er involveret i planlægningen af Fantasyfestivalen efter så mange år, er et stort privilegium, og jeg elsker fortsat festivalarbejdet, selvom det i perioder også trækker tænder ud. Især i år har festivalen presset mig på overskuddet, da det mentale i perioder har spændt ben for mine forventninger til mig selv. Samtidig havde vi i år en del nye udfordringer, som til tider var frustrerende og energikrævende, men også lærerige og erfaringsskabende. 

Årets festivalplanlægning startede i slutoktober. Efter det rekordstore besøgstal for Fantasyfestival 2022 vidste vi, at vi har nødt til at brede festivalen endnu mere ud i byen, for at gæsterne overhovedet kunne være der, uden at vi blev lukket ned af Brandmyndighederne. Det resulterede i en del nye samarbejdspartnere og lokationer, hvilket også åbnede op for, at vi kunne have endnu flere foredrag - og flere pladser til de store navne - end tidligere. Samtidig skruede vi i år også op for aktiviteterne til børn, da flere og flere børnefamilier også er begyndt at lægge vejen forbi Fantasyfestivalen, og derfor efterspørger aktiviteter til den aldersgruppe. 

Også på og omkring Hovedbiblioteket måtte vi gentænke både messen og Markedspladsen, for at kunne få plads til såvel standholdere som gæster, og undgå flaskehalsene fra sidste år. Det resulterede blandt andet i, at Kunstnerhjørnet i år blev flyttet ovenpå, hvilket dels gav bedre muligheder for, at gæsterne kunne komme rundt til kunstnernes stande, og dels gjorde, at vi kunne åbne mere op ved indgangen til messen, og på den måde sikre et bedre flow. Begge dele virkede heldigvis efter hensigten. 

I år havde vi for første gang hele tre udenlandske forfattere - i starten fire - på gæstelisten, og selvom der desværre skete lidt udskiftning undervejs, så var det fantastisk at vi kunne trække tre så store navne til Esbjerg. Især mødet med Jim Butcher var et stort øjeblik for mig, da jeg har været fan af hans bøger i rigtig mange år. Men også Taran Matharu og Katja Brandis var jeg glad for at møde, efter at have læst flere af deres bøger med stor fornøjelse. 

Temaet i år var Monstre og magiske væsener, og det blev i den grad udlevet både på foredrags- og aktivitetssiden, og blandt vores gæster og standholdere, hvoraf mange i år kom udklædt. 

Og så oplevede vi endnu en gang at slå vores egen publikumsrekord. Det endelige tal er endnu ikke i hus, da vi afventer tal fra nogle af de andre lokationer, men et foreløbigt besøgstal lyder på omkring 12000 gæster i løbet af weekenden. Et tal, der bliver endnu mere imponerende, når man tænker på, at vi til den allerførste festival havde 572 gæster. 

Fantasyfestivalen er efterhånden vokset til en størrelse, som betyder, at der er rigtig mange ting, der skal klappe og falde på plads, og det gav mere travlhed i perioder end tidligere, da vi samtidig var færre personer i festivalgruppen en del af tiden, grundet forskellige årsager. Heldigvis kunne vi trække på både kræfter udefra og vores kolleger, så vi kom i mål til sidst, selvom der da var en del bump, overraskelser og udfordringer på vejen. Blandt andet meldte vores ene udenlandske gæst fra med kun en måned til festivalen, og jeg er stadig imponeret over, at det lykkedes at finde en afløser med så kort varsel. 

De sidste 14 dage op til festivalen havde jeg som sædvanligt rygende travlt, men uden dog at blive stresset, da det i år lykkedes mig at fordele opgaverne bedre og lytte til min krop, før det gik galt. Derfor var jeg også forholdsvis rolig i ugen op til festivalen, trods de mange sidsteøjebliksopgaver. Men det hjalp selvfølgelig også, at jeg efterhånden har fået oparbejdet en rutine for slutspurten. 

Fredag inden festivalen mødte jeg ind omkring klokken 7.30, hvor der allerede var godt gang i reolflytningen, som i år foregik på to etager. Klokken 8 var der briefing for de kolleger, som havde meldt sig til at hjælpe med opstillingen, og derefter gik vi i gang med at flytte de sidste reoler og møbler, samt stille borde og stole klar til standholderne, inden de kom og stillede op klokken 12. Igen i år blev vi færdige med opstillingen indenfor godt 11.30, og kunne byde standholderne indenfor til tiden. Herefter havde jeg travlt med at tage imod standholderne og vise dem tilrette, mens mine kolleger gik i gang med de næste opgaver, der skulle ordnes inde og ude. Det blev også til et par brandslukninger (i metaforisk forstand - ikke rigtige brande) i løbet af dagen, hvilket gav en smule nervøsitet, men vi kom da i mål. Klokken 20.10 kunne jeg sige farvel og på gensyn til den sidste standholder og lukke biblioteket af, inden turen gik til Hotel Britannia, hvor der var velkomstmiddag for Jim Butcher og hans partner, Taran Matharu, Peter Madsen og Sissel Bøe, Anne-Marie Vedsø Olesen og Jakob Levinsen, Josefine Ottesen og hendes mand, samt lidt senere Nicolas Bro. Fra festivalens og bibliotekets side deltog festivalens to projektledere, vores udenlandske gæsters kontaktperson, bibliotekschefen og jeg. Det var en hyggelig aften, men blev også noget sent, og jeg var derfor først hjemme omkring klokken 23, hvor jeg gik direkte i seng. Desværre blev det ikke til meget søvn. Snurren i fødderne og praktiske opgaver i hovedet gjorde, at jeg kun fik sovet sammenlagt 3 timer, inden jeg skulle op og afsted til festivalens første dag, og jeg var virkelig glad for, at jeg i år på forhånd havde fravalgt fantasyfesten, og derfor kunne komme tidligere hjem. 

Lidt over 7 mødte jeg ind på biblioteket, og herefter gik tiden med de sidste praktiske opgaver, før de sidste standholdere mødte ind til opstilling klokken 8. Klokken 10 åbnede festivalen for dørene, og herefter myldrede det ind i en lind strøm. For første gang havde vi i år så lang en kø, at vi måtte starte de to foredrag i Musikhuset lidt senere end planlagt, for at folk kunne nå både at hente armbånd og komme op til Musikhuset. 



Klokken 10.30 åbnede festivalen officielt med taler af projektleder Jacob Holm Krogsøe, Jim Butcher og Josefine Ottesen, og så var vi ellers i gang. De næste par timer cirkulerede jeg rundt i messeområdet, hvor jeg blandt andet droppede ind til et par bogreceptioner, inden jeg skulle gøre klar til uddelingen af priserne for Årets danske fantasy. 

Priserne for Årets danske fantasy 2023 gik i år til:
Årets danske fantasyforside - Mette Breth og C.G. Valentin for Dragedronningen.
Årets danske fantasydebut - Lone Sole for Credokæden.
Årets danske fantasybog - Boris Hansen for De falske liv.  

Efter fotosession med vinderne og oprydning efter prisoverrækkelsen, var det blevet tid til lidt kontortid, da vinderne skulle offentliggøres både på festivalens hjemmeside og SoMe-kanaler. Herefter var det tid til at finde noget at spise, hvilket viste sig at blive den eneste gang, jeg fik besøgt Markedspladsen i løbet af festivalen. 

Det blev også til en signering fra Katja Brandis, hvorefter jeg cirkulerede lidt mere i messeområdet og Kunstnerhjørnet. Jeg fik også tid til en kop te og et stykke kage i VIP-rummet, før vi kunne lukke og slukke biblioteket klokken 18 efter den første festivaldag. Omkring 18.30 kunne jeg vende snuden hjemad med første læs indkøb til en afslappet aften med nem aftensmad, kælen med katten (som bestemt ikke var tilfreds med at jeg var så længe væk to dage i træk) og en tidlig sengetid, hvor jeg endelig fik en meget tiltrængt søvn. 

Søndag vågnede jeg lidt tidligere end planlagt, men kunne så tage det lidt mere med ro, inden jeg skulle møde igen. Omkring 7.30 mødte jeg ind på biblioteket, og de ganske få praktiske opgaver, der skulle klares inden festivalen åbnede. 

Klokken 9 sneg jeg mig med på en lytter til årets bogbloggerevent, hvor det denne gang var dygtige Christina Bonde, som holdt oplæg, og var så sød at signere en bog for mig inden (spoiler for septembers ordinære book haul).

Efter bogbloggereventet cirkulerede jeg rundt i messeområdet og Kunstnerhjørnet, og fik også signeret bøger af vores to andre udenlandske gæster, Jim Butcher og Taran Matharu. 

Det lykkedes mig også at få tid til at høre oplæg fra dem begge to i løbet af søndag, så det kun blev Katja Brandis jeg ikke fik hørt af de udenlandske forfattere. Rigtig ærgerligt, men sådan er det desværre, når man er arrangør. 


Herefter gik tiden med mere cirkulering, pludselige og praktiske opgaver, og de sidste indkøb. Frokost blev det ikke til, da tiden løb, og vi pludselig nærmede os festivalens lukketid. Klokken 16 lukkede festivalen på Hovedbiblioteket, og efter de sidste gæster var kommet ud, begyndte vi på nedtagning og oprydning. Klokken 18.30 var de sidste standholdere ved at være færdige med at pakke sammen, og stole og borde var samlet sammen og stillet til side, så rengøringen kunne komme til mandag morgen og få vasket gulvet, inden reolerne skulle rulles på plads. Lidt før klokken 19 kunne jeg derfor sige farvel til såvel standholdere som kolleger, og trille hjem med bilen og hovedet fyldt med dejlige oplevelser. 

Mandag havde jeg fri, og jeg brugte dagen på at flade ud, og skrive mit første festivalindlæg, så jeg kunne få bøger og andre indkøb væk fra gulvet. 

Tirsdag arbejdede jeg hjemme med opfølgning efter festivalen, og onsdag blev brugt på fysisk oprydning på Hovedbiblioteket, før jeg havde endnu en fridag - og en fysioterapeuttid - torsdag. 

Fredag tog jeg igen turen til Hovedbiblioteket, hvor vi havde det første evalueringsmøde i festivalgruppen, og jeg fik ordnet lidt flere afsluttende festivalopgaver og hængepartier, før jeg startede på en uges tiltrængt, og velfortjent, ferie. 

Forude venter den store evaluering, før planlægningen af næste års festival for alvor går i gang. Er I nysgerrige på, hvad der foregik i år, kan festivalens program stadig ses på hjemmesiden, ligesom der løbende kommer billeder på festivalens SoMe-kanaler i den kommende tid. 

Som sædvanlig lykkedes det mig ikke at få lagt et eneste billede op på bloggens Instagram i løbet af festivalen, og de få billeder, jeg fik taget, er stort set alle sammen taget søndag før festivalen åbnede - hvilket forklarer, hvorfor der stort set ikke er nogen mennesker på dem. Men her får I et lille kig på min festival i billeder. 














Til allersidst vil jeg sige en stor tak til foredragsholdere, aktører, standholdere, frivillige og gæster, som var med til at gøre Fantasyfestivalen til noget helt fantastisk igen i år. Jeg håber, I har nydt festivalen ligeså meget som mig.
Sidst, men ikke mindst, skal der lyde en stor tak til mine fantastiske kolleger for den kæmpe indsats I igen i år har ydet både op til, under og efter festivalen, til planlægningsgruppen for benhårdt arbejde, problemløsning, sjov, kreativitet og med- og modspil, og ikke mindst til bibliotekets superseje pedeller, der i den grad knokler løs for at løse små og store opgaver undervejs. Jeg håber, I er friske på endnu en omgang til næste år.

Ingen kommentarer: