søndag den 13. november 2016

BogForum 2016

Jeg havde glæder mig længe, og endelig kom dagen. Igen i år havde Esbjerg Kommunes Biblioteker arrangeret en bustur til årets BogForum, og igen i år var jeg med som busstewardesse.
Dagen startede 6.20 med hentning af rundstykker, og klokken lidt i 7 kom bussen der skulle transportere os til København. Deltagerne var klar, og i løbet af kort tid fik vi pakket bussen med såvel gæster som forplejning til turen, og så var det af sted.
Mens vi serverede kaffe og rundstykker, gik snakken lystigt om alle de ting deltagerne ville se, og bussen var fyldt af en forventningsfuld stemning.
Klokken lidt i 11 ankom bussen til BogForum, og deltagerne blev sluppet løs. Og så havde jeg og min medstewardesse fri, indtil bussen gik hjemad igen.
Jeg havde forberedt mig grundigt hjemmefra, og lavet et program over de forfattere jeg gerne ville høre og møde. Da jeg af erfaring vidste, at der altid opstår noget uforudset, havde jeg prioriteret programmet, så jeg i hvert fald nåede de to interviews jeg glædede mig mest til, og samtidig havde tid til at besøge de forskellige stande og kigge på de mange dejlige bøger, hvoraf en del da også fandt vej ned i kufferten og kom med mig hjem. Men mere om bøgerne senere. Først vil jeg nemlig fortælle lidt om de forfattere jeg hørte og mødte.
Jeg nåede at høre tre forfatterinterviews, og det var tre rigtig gode og sjove oplevelser. Derudover mødte jeg en del forfattere til signeringer, hvilket altid er hyggeligt.


Den første forfatter jeg mødte var Tom Buk-Swienty, som signerede sin nyeste bog, Tommy og Tanne, ved Arnold Buscks stand. Jeg har altid været interesseret i historie, og synes Buk-Swientys bøger er utroligt godt skrevet og enormt spændende, så selvfølgelig skulle jeg også have fat i den nyeste.


Derefter gik turen til Gyldendals stand og Tranescenen, hvor Patrick Ness blev interviewet om bøgerne Monster og Vi andre bor her bare. Jeg læste Monster for lidt over et år siden, og har endnu ikke fået sat ord på til en anmeldelse af den. Jeg tudede mig igennem det meste af bogen, og har siden ønsket af læse mere af ham. Han var rigtig sjov at høre fortælle, og virkede helt nede på jorden, og lidt overvældet af den enorme interesse for ham og hans bøger. Efter interviewet var der signering, og jeg fik selvfølgelig signeret mit nye eksemplar af Vi andre bor her bare, som jeg virkelig glæder mig til at kaste mig over. Her mærkede jeg for første gang, at det var klogt ikke at have lagt et stramt og ufleksibelt program, for signeringskøen ville næsten ingen ende tage, og jeg stod i kø i godt en halv time. Men jeg fik bogen signeret, og fik ovenikøbet taget et foto sammen med Patrick Ness.




Derefter gik jeg lidt rundt og kiggede, og kiggede blandt andet forbi DreamLitts stand hvor jeg købte et par bøger, og fik signeret Exilium 1 - De Fejlfødte af Linette Harpsøe.



Så gik turen til People´s Press, hvor Flemming Jensen blev interviewet om sin erindringsbog, I ly af latter. Jeg har en enorm respekt for Flemming Jensen som skuespiller og forfatter, og glæder mig virkelig til at dykke ned i hans erindringer. Interviewet var både sjovt og interessant, og mødet med forfatteren til den efterfølgende signering bekræftede mig i, at han er en virkelig rar mand.


Nu var klokken ved at være 14.30, og jeg var ved at være godt sulten. Jagten på mad gik ind, men da køerne var meget lange, tog jeg lige en runde omkring et par stande mere. Her mødte jeg endnu en forfatter, nemlig Mette Sejrbo, hvis bøger jeg længe har glædet mig til at få fat i. Nu havde jeg så endelig chancen, og hun var ovenikøbet så sød, at hun signerede dem til mig. Jeg glæder mig til at dykke ned i de første to bind i Ulfhedin-sagaen.


Jeg ledte stadig efter mad, så jeg gik ud for at kigge i indgangsområdet. Her var køerne ligeså lange som de andre steder, så jeg bestemte mig for at kigge forbi Børnebogforum. Og her fandt jeg endelig mad! Ovenikøbet var der masser af ledige borde, så jeg kunne også sidde lidt ned, for første gang i flere timer. Og selvom det var et lidt underligt tidspunkt at spise brunch på der lidt i tre, så var jeg egentlig ligeglad, for det smagte godt, og energien vendte tilbage.


Og det var godt timet, for klokken 15.30 begyndte det andet af de to forfatterinterviews jeg bare ville opleve, og jeg bevægede mig derfor ud i Auditoriet, hvor Klaus Rothstein interviewede to af mine yndlingsforfattere, Tom Buk-Swienty og Jan Guillou, om fiktion og historiske kilder, og hvornår og hvor meget en forfatter kan digte når der bruges historiske kilder. Rigtig interessant, og sjovt at høre om den forskellige tilgang historikeren og romanforfatteren har til historieskrivning.
Nu var der kun lidt over en time til vi skulle mødes ved bussen, og jeg bestemte mig derfor til at droppe det sidste interview i mit program, og i stedet tage en grundig rundgang til de forskellige stande, så jeg fik set dem allesammen. Undervejs røg der et par bøger mere i kufferten, og jeg fik sagt hej til Lene Dybdahl og Haidi Wigger Klaris, da jeg, som det allersidste, tog turen over til Børnebogforum for at få set standene der. Jeg blev jo ledt på afveje af maden første gang jeg kiggede derover.
Og så var det tid til at mødes i forhallen for at hente sandwich og få talt deltagerne, så vi fik dem allesammen med hjem igen.
På turen hjem var det tid til igen at tage stewardessehatten på (i overført betydning - vi havde ikke hatte på) og servere vin og vand til deltagerne, som de kunne nyde sammen med deres sandwich. Herefter var der høflig selvbetjening med vin og kaffe, og turen hjem forløb i stille samtale om de mange oplevelser vi hver især havde haft. Og for mit vedkommende lidt surfen rundt på Instagram for at finde ud af hvad de andre bogbloggere jeg mødte eller så derovre havde oplevet.
Bussen ankom i Esbjerg ca. 21.15, og efter oprydning og afskedtagen med deltagerne gik turen til banegården, hvor jeg ventede på toget til Ribe. Endelig, klokken lidt over elleve, var jeg hjemme, og faldt direkte i seng, efter en lang, men utroligt dejlig dag.


Og nu kommer vi så til Bookhaul-delen af indlægget, for I skal selvfølgelig ikke snydes for at høre om de bøger jeg købte eller fik ved de forskellige stande og forlag.
Da jeg ikke helt kan huske rækkefølgen jeg fik dem købt i, har jeg sorteret dem efter de stande de er købt på, og i nogenlunde rækkefølge.


Vi starter ved Tellerup, som var den første stand jeg besøgte. Her fik jeg hilst på Tellerup-folkene, og købt to bøger som jeg bare måtte have med hjem.
Bøgerne er:
Haidi Wigger Klaris: Sjælens pris (Dæmonherskerens arving 3)
Louise Haiberg: Dinea - Modertræets datter


Herefter gik turen til Skriveforlagets og EgoLibris´ stand, hvor jeg havde aftalt at hente to anmeldereksemplarer, og hvor jeg fik mig en snak med min kontaktperson.
Bøgerne er:
Mikkel Wendelboe: På elverfødder (Aiñafablen 3)
Jette Kjær Petersen og Eva Götzsche: Englens søn (Lygtemandens datter 2)


Næste stop var People´s Press-standen, hvor jeg købte følgende bøger:
Flemming Jensen: I ly af latter
Fredrik Backman: En mand der hedder Ove
Fredrik Backman: Britt-Marie var her
Fredrik Backman: Min mormor hilser og siger undskyld


Så gik turen til Arnold Buscks stand, og signeringen med Tom Buk-Swienty, hvor jeg købte:
Tom Buk-Swienty: Tommy og Tanne


Og så var det ved at være tid til interviewet med Patrick Ness og den efterfølgende signering, så jeg begav mig ned til Gyldendals stand, hvor jeg købte:
Patrick Ness: Vi andre bor her bare


Alvildas stand besøgte jeg af to omgange.  Her købte jeg:
Nicole Boyle Rødtnes: Gennem sløret (Ilttyv 3)
Og fik et anmeldereksemplar, nemlig:
Lene Kaaberbøl: Hermelinen (Katriona 2)


Næste stop var DreamLitts stand hvor jeg købte:
Linette Harpsøe: De Fejlfødte (Exilium 1)
Muffy Morrigan: Sejlvæveren
Og så fik jeg en lille novelle med, nemlig:
Brandon Sanderson: Mitose (Fortropperne 1.5)


Jeg fik også besøgt Candied Crimes stand, hvor jeg købte:
Mette Sejrbo: Heksens Kald (Ulfhedin-sagaen 1)
Mette Sejrbo: Varulvens Forbandelse (Ulfhedin-sagaen 2)


Ved Lindhardt & Ringhofs stand købte jeg:
Jørn Riel: Mit livs skrøne
Rachel Joyce: Harold Frys usandsynlige pilgrimsfærd
Traudl Junge: Til den bitre ende
Bernard Cornwell: Waterloo
samt en bog til gave, som jeg ikke vil røbe titlen på her.


Ved Egmont Publishings stand købte jeg:
Mort Walker: Basserne - Historier fra Pløresødallejren


Og endelig købte jeg ved Politkens Boghals stand:
Amie Kaufman & Jay Kristoff:  Illuminae  (Illuminae_Filerne_01)

Ialt havde jeg 24 bøger med hjem. Heraf var 3 anmeldereksemplarer, 1 gratis, og 1 til gave. Der er ikke noget at sige til at jeg har ondt i skuldrene i dag. 13 af bøgerne er science fiction eller fantasy, mens den anden halvdel af bøgerne fordeles på tegneserier, biografier, historiske bøger og skønlitteratur for voksne.
Jeg glæder mig til at få dem allesammen læst, men hvornår det bliver tør jeg ikke sige noget om. Jeg har nemlig en del anmeldereksemplarer jeg skal have læst først.
I løbet af dagen fik jeg i øvrigt også mødt en del andre bogbloggere, ligesom jeg fik snakket med en del af mine kontaktpersoner ved de forskellige forlag, og delt nogle af mine nye visitkort ud. Og selvom BogForum er et stort sted fik jeg også hilst på og set flere andre mennesker jeg kendte undervejs. Hvis I vinkede til mig og jeg ikke vinkede tilbage beklager jeg, men som I ved, var der ret mange mennesker.
Jeg fik også lidt ekstra bog-bling i løbet af dagen, som I kan se herunder.


Der var en plakat med Anders And fra Egmont Publishing, et bogmærke med Monster, et postkort med et citat fra Vi andre bor her bare, et hæfte om filmatiseringen af Patrick Ness´ Monster (filmen hedder Syv minutter over midnat og havde forpremiere fredag 11. november) og et hæfte om Vi andre bor her bare med et interview med forfatteren, altsammen fra Gyldendal, som de delte ud mens vi stod i signeringskø. Fra Lindhardt og Ringhof fik jeg en kode til brug i deres webbutik samt et hæfte om Michael Katz Krefeld og hans krimier.
Chokoladen købte jeg selv ved Frederiksberg Chokolades stand, og jeg glæder mig til at sætte tænderne i den. Og så er der årets program, med mine egne notater i.

Alt i alt var det en rigtig dejlig dag, og jeg glæder mig allerede til næste år.

Var I af sted til BogForum, og hvad synes I var det bedste? 

2 kommentarer:

Rikke Simonsen sagde ...

Det lyder til at du havde en rigtig dejlig dag! :D

Kirsten Bloch sagde ...

@Rikke Simonsen. Det havde jeg i hvert fald. Og så vidt jeg kan læse havde du også et fantastisk BogForum.