lørdag den 17. oktober 2020

The Omega Objection

The Omega Objection er 2. bind af paranormal romance-serien San Andreas Shifters, skrevet af G.L. Carriger. 

Isaac har slået sig ned i San Francisco, hvor han arbejder som bartender. Han er utroligt populær blandt byens formskiftere, men har en hemmelighed, som, hvis den bliver opdaget, kan tvinge ham til at flygte igen. For Isaac er en Omega-varulv, med evnen til at hjælpe formskiftere med deres mentale og følelsesmæssige problemer, men også en overnaturlig stor tiltrækning for varulve, som alle ønsker at eje ham. 
Men da han møder varulven Tank, medlem af San Andreas-flokken, bliver alt det, Isaac troede, han vidste om varulve, vendt på hovedet, og mens følelserne imellem dem vokser, står Isaac over for et valg: At stole på Tank, eller vedblive at flygte.

Jeg var en smule skuffet over første bind i serien, men heldigvis endte The Omega Objection med at overraske mig positivt. Muligvis fordi jeg denne gang vidste, hvad jeg gik ind til, men måske mest af alt, fordi de ting, jeg savnede mere af i første bind (verdensudvikling, personudvikling mm.), var mere til stede her i bind to. Og så elskede jeg hovedpersonerne. 
Sproget er letlæst, flydende, og humoristisk, med livagtige beskrivelser, og nogle virkelig steamy sexscener, som, trods antallet af dem, stadig gav plads til personernes følelsesmæssige udvikling undervejs. 
Universet fik mere dybde i dette bind, og jeg følte, jeg fik et bedre indblik i varulvenes og formskifternes samfund, samtidig med at jeg nød referencerne til Soulless-serien. 
Handlingen er godt skruet sammen, med et plot, som overrasker flere gange. Historien er spændende, og fyldt med hemmeligheder, varulve, magi, sex, traumer, kærlighed, homoseksualitet og søgen efter identitet og selvaccept. 
Personerne er levende og menneskelige (eller varulve-lige), og især hovedpersonerne Isaac og Tank fremstod nuancerede og relaterbare. Isaac har været på flugt fra varulve i årevis, og lever et liv præget af frygt og hemmeligheder. Han har slået sig ned i San Francisco for at undgå varulve, så da han opdager, at en flok har slået sig ned i byen, får han lidt af et chok. Og det bliver ikke bedre, da han, helt uventet, får følelser for en af dem. Tank kender sin rolle i flokken, men føler sig ofte overset. Så da han møder Isaac, har han for første gang i lang tid, følelsen af virkelig at blive set. Og at de klikker på det seksuelle plan også, gør kun det hele endnu bedre. Både Isaac og Tank har en følelsesmæssig bagage, som giver dem udfordringer i deres spirende forhold, og det er fantastisk at følge, hvordan de to hjælper hinanden med at hele, og finde deres indre styrker. At kemien samtidig slår gnister mellem dem, og de passer virkelig godt sammen, gør dem kun mere troværdige både som par og som individuelle personer. Af bipersonerne holdt jeg især af Isaacs chef Xavier og hans kæreste Lavish, som begge har et blødt punkt for Isaac, og forsøger at beskytte ham på hver deres måde, og så var jeg vild med flokkens interne kemi og samspil, som, trods deres meget forskellige personligheder og udfordringer, mindede om en stor familie, der altid er parat til at bakke hinanden op, hvis der er brug for det. Og deres indbyrdes dialoger og seksuelt ladede, men uskyldige, drillerier, var utroligt morsomme.
The Omega Objection var morsom, underholdende og steamy, men formåede samtidig at være repræsentativ på den gode måde, hvor emner som race, seksuelle præferencer og homoseksuelle forhold blev indflettet på en naturlig måde, uden at det føltes, som om forfatteren skrev ud fra en checkliste. Og så havde bogen et par fantastiske hovedpersoner, som jeg ikke kunne lade være med at falde for. Er man til varulve og paranormal romance, blandet med masser af humor, så er serien helt klart værd at læse. Jeg glæder mig i hvert fald allerede til at kaste mig over næste bind i serien. 

Se også forfatterens hjemmeside

Ingen kommentarer: