søndag den 25. oktober 2020

Fjendtlige spor

Fjendtlige spor er 5. bind i fantasyserien Woodwalkers, skrevet af Katja Brandis. 

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Straarup og Co

Efter sidste opgør med rigmanden og pumachangeren Andrew Milling, har Carag nok at gøre med at skaffe allierede, og stoppe Millings planer. 
Men det er ikke let, for Milling får flere forbundsfæller for hver dag, og hævnens dag nærmer sig med hastige skridt. I et forsøg på at kæmpe imod, danner Carag og hans venner en hemmelig klub, som skal hjælpe menneskene, men det er ikke helt nemt. Samtidig skal Carag bestemme sig for, hvad han vil lave, når han bliver voksen, og både han og hans klassekammerater forbereder sig på at skulle i praktik i menneskenes verden.
Og som om det ikke var nok, er Carag også forvirret over sine ændrede følelser for Lou. 

Jeg er ret vild med den her serie, og femte bind var ingen undtagelse. 
Sproget er letlæst og flydende, med livagtige beskrivelser af såvel omgivelser som dyr, og jeg er vild med, hvordan forfatteren får indflettet viden om dyr og deres liv undervejs. 
Universet udvider sig endnu en gang med nye changere og evner, og med dette bind tilfører forfatteren endda et strejf af egyptisk mytologi. 
Handlingen er godt skruet sammen, med flere overraskelser undervejs, og historien er til tider uhyggeligt spændende, og fyldt med action, venskab, forelskelse, hemmeligheder, forræderi, intriger, changere, dyr, fare og hævn.
Personerne er nuancerede og levende, og jeg holder utroligt meget af Carag som hovedperson. Han er modig, loyal og hjælpsom, og fast besluttet på at gøre det rigtige, men har også tendens til at være lidt for impulsiv, hvilket af og til giver ham problemer. Af bipersonerne er jeg især vild med Holly og hendes kleptomaniske tendenser, loyalitet og impulsivitet, men også Carags rival Jeffrey, som fik tilført flere nuancer i løbet af dette bind. Han er stadig led, men hans motiver blev mere forståelige undervejs, hvilket gjorde ham en hel del mere interessant og menneskelig, og jeg kunne ikke lade være med at have en lille smule ondt af ham undervejs. 
Fjendtlige spor var ligeså god som sine forgængere i serien, og jeg glæder mig allerede til næste bind udkommer. Er man fan af serien, eller vild med fantasy og dyr, vil man bestemt ikke blive skuffet, og jeg kan kun anbefale bogen og serien. 

Se også forfatterens hjemmeside.  

Ingen kommentarer: