søndag den 5. marts 2017

Dream Chaser

Dream Chaser er 13. bind af fantasyserien Dark-Hunter, og 3. bind af Dream-Hunter-serien af Sherrilyn Kenyon.

Xypher er halvt gud og halvt dæmon - og så er han død. I århundereder er han blevet pint i dødsriget af Hades, efter han blev forrådt af den kvinde han elskede. Men nu har han fået en chance til. Hades har givet ham en måned i live, og Xypher er opsat på at bruge den måned på at få hævn over Satara, kvinden der forrådte ham og daimonen Strykers søster.
Han havde dog ikke regnet med at blive lænket sammen med Simone. Hun er lærer i retsmedicin, og kan se og tale med spøgelser. Som barn mistede hun sin familie, og hun har derfor svært ved at knytte sig til andre mennesker. Selv om hun kender til det overnaturlige, er hun dog på ingen måde forberedt på hvor stor den overnaturlige verden er.
Xypher og Simone må holde hinanden i live indtil de finder en måde at knække båndet mellem dem på. Men det er ikke let når daimons og dæmoner jager dem. Samtidig begynder de langsomt at få følelser for hinanden. Men har de overhovedet en fremtid, når Xypher er dømt til at vende tilbage til dødsriget og evig tortur når måneden er slut?

Jeg er helt vild med Sherrilyn Kenyons Dark-Hunter-serie, som er blevet noget af en guilty pleasure-serie for mig - selvom jeg nu ikke føler mig specielt skyldig over at læse dem.
Kenyons sprog er letlæst og flydende, og hendes beskrivelser er utroligt sanselige. Jeg føler mig virkelig hensat til New Orleans´ mørke gader og gamle huse, og duften af kreoler-krydderier næsten bølger op fra siderne mens jeg læser bøgerne. Serien er fyldt med humor og en underliggende sensuel stemning, som bare fanger mig ind, og får mig til at sluge bøgerne i hurtigt tempo.
For hver bog i serien udvider Dark-Hunter-universet sig mere og mere, og det er virkelig imponerede, at forfatteren kan holde styr på de mange personer og væsener som efterhånden bebor det. Og på trods af at grundhistorien i hver bog er næsten den samme, så kommer der altid nogle twists, der gør at man som læser ikke føler at historien gentager sig selv.
Personerne er levende og menneskelige, og for hver bog i serien lærer man nogle af dem bedre og bedre at kende. Hovedpersoner fra tidligere bøger dukker op som bipersoner, og nogle af bipersonerne fra tidligere bliver mere facetterede. Det fungerer rigtig godt, fordi man hver gang ser personerne fra en anden vinkel, og de derfor bliver mere og mere levende. Denne gang er hovedpersonerne Xypher og Simone. Xypher er blevet pint hele sit liv, og da han forsøgte at lære kærligheden at kende med Satara blev han forrådt, for så at blive pint i døden også. Det gør ham til en temmelig bitter person - hvilket er både forståeligt og rimeligt. Simone både forvirrer og tiltrækker ham, og pludselig opdager han, at der er følelser han ikke kendte til. Hans hævntørst, som er altoverskyggende, får pludselig konkurrence, og det ved han ikke helt hvad han skal mene om. Simone har mistet alle dem hun har elsket i hele sit liv - undtagen spøgelset Jesse, som hun aldrig har kunnet røre. Hun har to venner, men er bange for at åbne sit hjerte, af frygt for at miste flere hun elsker. Alligevel kan hun ikke lade være med at være tiltrukket af Xypher, samtidig med at hun bebrejder ham for de problemer hun pludselig inddrages i. Kemien mellem de to er en stor del af grunden til at bogen fungerer, og den er virkelig godt og troværdigt beskrevet.
Historien er godt skruet sammen, og fuld af twists, som gør det svært at forudsige hvad der vil ske, og gør at spændingen holder hele vejen igennem. Handlingen er fyldt med action, kærlighed, sex, magi, dæmoner, intriger, hævn, død, komplicerede familieforhold og hemmeligheder, og tempoet er højt hele vejen igennem.
Er man, ligesom jeg, vild med Dark-Hunter-serien vil man ikke blive skuffet. Jeg glæder mig allerede til at læse videre i serien og vende tilbage til det univers og de personer som jeg efterhånden kender så godt, og elsker højere for hver gang jeg dykker ned i serien.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: