onsdag den 1. december 2021

Læsestatus for november

(Reklame - indeholder anmeldereksemplarer)

November var en måned med efterårsvejr og mørke, men også en måned med varme, glæde og masser af hygge. Og selvom jeg ikke fik læst ret meget af det, jeg havde planer om, så endte jeg alligevel med en pæn stak læste bøger. 
På arbejdsfronten bød november på ekstravagter, Fantasyfestivalarbejde, kollegahygge, en BogForum-tur og møder, møder, møder. 
På hjemmefronten bød den på et par feriedage, to gange venindehygge, og besøg fra mine forældre, og med BogForum betød det, at samtlige weekender meget atypisk blev fyldt op af sociale aktiviteter.
Læsemæssigt var november en mærkelig måned. Med mange weekendbesøg og generel novembermathed, kunne jeg mærke, at jeg bevægede mig på randen af endnu en læsetørke, og jeg gav derfor mig selv lov til at lystlæse, hvilket gav en virkelig blandet læsestak, med masser af tynde bøger imellem. Jeg havde håbet at læse lidt flere bøger, end det blev til, da jeg stadig har et, efterhånden noget urealistisk, håb om at nå mit Goodreads-læsemål, men sådan blev det ikke. 
Men lad os se på, hvad jeg faktisk fik læst. 

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I november fik jeg læst 3 anmeldereksemplarer, tilsendt af søde forlag.
De er:

Anna Ruhe: I den tabte tids by (Duftapoteket 5)
Anmeldereksemplar fra forlaget Straarup og Co.
Serien er ajour.

Kazu Kibuishi: Supernova (Amulet 8)
Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. 
Serien er i gang. 

Merlin P. Mann: Skyggerne i isen (Rane og det magiske museum 2)
Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag.
Serien er ajour. 

Jeg fik i november også læst 3 af nyanskaffelserne fra årets BogForum. 
Bøgerne er:

David Sundin: Bogen der ikke ville læses

Flemming Jensen: Vejledning i sælfangst

Kenneth Bøgh Andersen: Drømmeslot

Et af mine fif, når jeg kan mærke, at jeg nærmer mig en læsetørke, er at genlæse en favoritbog, og i november fik jeg genlæst 2 (eller faktisk flere, men de hører til den næste kategori). 
De er:

William Joyce: Hr. Morris Lessmores blændende, bevingede bøger

D.E. Stevenson; Røre i andedammen (Barbara Buncle 1)

Mod slutningen af november begyndte julestemningen så småt at indfinde sig, og jeg fandt 3 julefortællinger frem fra reolen. De 2 første var genlæsninger, men den sidste var et nyt bekendtskab for mig (og i parentes bemærket den bog, jeg brød mig mindst om i november).
Bøgerne er:

Fredrik Backman: Dit livs handel

J. Krohn: Peters Jul

Dejlige December

Det blev også til en enkelt fagbog i november, nemlig en bog, der blev udgivet i forbindelse med en udstilling på Brandts. 
Bogen er:

Brandts: Hergé

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 15 tegneserier og graphic novels.
De er:

Jim Davis:
Picatto (Garfield 35)
Kogebøger ligger godt på maven (Garfield 37)
Snehunden glammer (Garfield 38)
Garfield giver piben en anden lyd (Garfield 41)
Fart over feltet (Garfield 42)
Start dagen med et smil (Garfield 48)
Garfield på tynd is (Garfield 57)

Kazu Kibuishi: Supernova (Amulet 8)
Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. 
Serien er i gang. 

René Goscinny og Albert Uderzo:
Gallien rundt (Asterix 5)
Asterix og Kleopatra (Asterix 6)

Franquin: Operation "Stilhed" (Splint og Co. 10)

Tome og Janry:
Virus (Splint og Co. 33)
Fanget i fortiden (Splint og Co. 36)

Mort Walker: Basserne 1986

Morvan, Yann og Munuera: Kilden til Z (Splint og Co. 50)

I alt fik jeg læst 11 bøger og 15 tegneserier og graphic novels. Af dem var 3 anmeldereksemplarer, 3 julebøger, 1 antologi, 1 fagbog, 3 billedbøger og 4 genlæsninger (flere, hvis jeg tæller tegneserierne med). Jeg kom ajour med 2 serier, men fik ikke afsluttet nogle. 
I december står den på mit helt eget readathon, All Dragons Readathon, og jeg glæder mig til at få kaste mig over nogle dragebøger. Derudover har jeg også et par julebøger, jeg gerne vil have læst, og så ville det være fedt, hvis jeg også kunne få læst lidt flere anmeldereksemplarer, og afsluttet et par serier, før året er slut. Jeg mangler pt. stadig 25 bøger for at nå mit Goodreads-mål for i år, så der skulle være rige muligheder for det. Det kommer dog helt an på, hvordan læselysten er i december, for med jul og familiebesøg, og et temmelig heftigt vagtskema mellem jul og nytår, er det ikke lige til at forudsige, hvordan overskuddet er. Heller ikke selvom jeg har en uges juleferie. 

Hvordan ser jeres december-læseplaner ud? Og fik I læst noget godt i november?

Ingen kommentarer: