onsdag den 1. februar 2017

Læsestatus for januar


Januar var en mærkelig måned for mig, og jeg må indrømme at jeg er glad for at den er slut. For selv om der var nogle lyspunkter, blandt andet min fødselsdag, så druknede de i arbejde, uheld, og, ikke mindst, sygdom.
Det nye år startede for mig med en ordentlig forkølelse hvor jeg fuldstændig mistede stemmen og måtte blive hjemme fra arbejde. Ikke ligefrem noget godt varsel for måneden, og desværre holdt det stik. For godt nok kom jeg på arbejde igen efter en halv uges tid, men fredag d. 13. gik det galt igen, da jeg gled på sort is og var helt nede at ligge. Jeg slog mig temmelig slemt, men slap dog for brækkede lemmer og hjernerystelse, hvad jeg er dybt taknemmelig for, selv om det kostede en ekstra sygedag. De blå mærker lever endnu, og jeg er stadig øm, hvilket gør det noget ubehageligt at sidde, gå, stå - ja, I har sikkert fået pointen. Det går dog fremad, og i stedet for deciderede smerter er det nu mere bare ubehag hvis jeg sidder for længe eller skifter stilling. Og for at det ikke skal være løgn, så sluttede jeg måneden af med - at miste stemmen. Denne gang har forkølelsen udviklet sig til influenza, og jeg må derfor endnu en gang blive hjemme fra arbejde. ØV! Den megen sygdom har også betydet, at jeg har været temmelig træt, og derfor desværre ikke har nået at læse så meget som jeg gerne ville, eller som jeg plejer. Men mere om det senere.
Arbejdet, når jeg ellers har været der, har været travlt, da jeg har skulle have de sidste detaljer på plads til vinterferiens arrangementer oveni udlånsvagter, planlægning af næste års Fantasyfestival, møder mm. Og så har jeg selvfølgelig skulle indhente mails fra de dage jeg var væk på grund af sygdom.
Jeg havde som sagt fødselsdag i januar, og for første gang i flere år havde jeg inviteret gæster, fordi min fødselsdag lå på en lørdag. Det var dog ikke mange der kunne komme, og et afbud i sidste øjeblik betød at jeg endte med to gæster, men det var til gengæld hyggeligt. Og måske også meget godt at der ikke kom flere, da jeg havde fødselsdag d. 14., og faldet dagen før gjorde, at jeg havde temmelig ondt. Fødselsdagen bød på næsten lutter boggaver, som bliver præsenteret i en book haul inden længe sammen med de andre bøger der kom ind ad døren i januar.
Nå, det blev en lidt lang indledning, så nu må jeg hellere komme i gang med at skrive lidt om månedens læsning. I januar fik jeg læst 10 bøger, hvilket var færre end jeg havde håbet på, men trods alt et pænt gennemsnit, når man tager januars udfordringen i betragtning. Månedens læsetema var Serier og det viste sig at være et rigtig godt læsetema. Samtlige bøger jeg fik læst var nemlig del af serier, og halvdelen af bøgerne var ovenikøbet anmeldereksemplarer. Og det betyder, at jeg nu ikke bare er ajour med flere serier, men også har fået læst nogle af bøgerne fra reolen, som jeg endnu ikke var nået til. Det er rigtig rart,
Vi starter, som altid, med anmeldereksemplarerne.


I januar fik jeg læst 5 anmeldereksemplarer.
Bøgerne var:

Jette Kjær Petersen og Eva Götzsche: Englens søn (Lygtemandens datter 2)
Anmeldereksemplar fra Forlaget EgoLibris. 
Serien er ajour. 

Jacob Kokkedal: I døden og videre (Den trofaste bror 1)
Anmeldereksemplar fra forfatteren og Forlaget Ulven og Uglen.
Serien er ajour.

Mikkel Wendelboe: På elverfødder (Aiñafablen 3)
Anmeldereksemplar fra Skriveforlaget.
Serien er ajour. 

John Flanagan: Spøgelseskrigerne (Våbenbrødre 6)
Anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal. Anmeldt på bookeater.dk. 
Serien er ajour.

Synne Kristine Eriksen: Beskytteren (De Tre Tyste 1)
Anmeldereksemplar fra Turbine Forlaget. Sendt som overraskelsespakke.
Serien er ajour. 


Som jeg skrev lidt om i decembers læsestatus er jeg blevet medlem af en fantasylæsekreds. I januar havde vi vores første rigtige møde, og her diskuterede vi denne bog:

Eva Egeskjold: Legenden om Querqus Skjoldet (Næslandet 1)


De sidste 4 bøger jeg læste i januar var i serie med nogle af de ovennævnte bøger, og gjorde, at jeg kom ajour med to serier, da de var enten forgængere eller efterfølgere i nogle af de nævnte serier. Og pudsigt nok har de alle fire en sort ryg.
Bøgerne var:

Mikkel Wendelboe: Pigen fra Fenmarken (Aiñafablen 1)
Mikkel Wendelboe: Dæmonens spind (Aiñafablen 2)

Eva Egeskjold: Vinterkrigens ofre (Næslandet 2)
Eva Egeskjold: Snedkerens Hemmelighed (Næslandet 3)
Serien er ajour. 

Alt i alt en noget blandet måned, hvor jeg alligevel kom ajour med en del serier. Jeg håber jeg får mere læseoverskud i februar når jeg en gang er færdig med at være syg, men ved allerede, at jeg får temmelig travlt i vinterferien, hvor jeg har ikke færre end 4 arrangementer.
Læsetemaet for februar er Science fiction og dystopi, og det er skam med vilje, at jeg har valgt et læsetema, som går uden for fantasygenren. Jeg har nemlig efterhånden en del dystopier og science fiction-bøger stående ulæste på mine reoler, og det håber jeg at læsetemaet kan være med til at gøre noget ved. Og helt uventet har jeg også fået et par anmeldereksemplarer i de genrer ind ad døren, som selvfølgelig ryger på læselisten i den kommende måned. Derudover har jeg også en stak andre anmeldereksemplarer liggende som jeg vil have læst nogle af i løbet af februar.

Hvordan har jeres læsemåned været? Og hvad er jeres læseplaner for februar?

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Ej hvor træls med så megen sygdom! Håber februar måned er flinkere ved dig.

Ser meget frem til din sci-fi-læsning - er altid på udkig efter flere spændende sci-fi-bøger :-)


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Piskeriset. Tak:) Jeg håber også det snart er slut, for jeg synes efterhånden det har varet længe nok.
Jeg glæder mig i hvert fald til at få læst nogle af de science fiction-bøger jeg har stående i reolen.