søndag den 1. januar 2023

Læseplan for 2023

For ottende gang kaster jeg mig ud i at lave en læseplan for det kommende år, og selvom læseplanen sidste år ikke var den store succes, så kan jeg stadig godt lide idéen om at planlægge mit læseår, så jeg løbende kan tjekke, hvor langt jeg er kommet med de forskellige udfordringer. Jeg skærer i år lidt ned på antallet af udfordringer, da jeg stadig kæmper med at få læselysten tilbage, og ikke ønsker at presse mig selv. Et par af udfordringerne er gentagelser fra tidligere år, men jeg har i år også en helt ny læseudfordring, som jeg glæder mig til at gå i gang med. 

Som I ved, hvis I følger bloggen, er det kun bøger indenfor de fantastiske genrer, som jeg anmelder på siden. Det betyder, at enkelte af de bøger jeg læser i årets løb, kun figurerer i de månedlige statusindlæg, som jeg fortsætter med i 2023, men den komplette liste over årets læste bøger kan altid findes på min Goodreads-side, hvor man kan få et hurtigt overblik over min fremgang i løbet af året.

Igen i år deltager jeg i Goodreads-læseudfordringen. Ligesom sidste år har jeg sat læsemålet til 100 bøger, og så håber jeg, det går bedre i år, så jeg ikke er nødt til at sætte læsemålet ned halvvejs gennem året. Jeg regner med at tage en midtvejsstatus på læsemålet til sommer, og, hvis jeg er langt foran, sætte læsemålet lidt op, eller, hvis det modsatte er tilfældet, sænke det, så jeg ikke stresser mig selv. Det skal jo gerne være afslappende at læse. Jeg tæller kun "rigtige" bøger med i læseudfordringen, så tegneserier og graphic novels vil kun figurere på de forskellige måneders læsestatus.
Jeg har igen i 2023 planer om at deltage i forskellige readathons, blandt andet TFF Readathon og Dewey's 24 Hour Readathon. Jeg ved på nuværende tidspunkt ikke, om jeg kommer til at gentage mit eget readathon, All Dragons Readathon, eller om jeg holder pause, og så relancerer det på et andet tidspunkt. Skulle der dukke andre interessante readathons op i årets løb, er det heller ikke umuligt, at jeg deltager i dem. 
Jeg regner også med at gentage min juliudfordring, #sænkmintbr, som jeg desværre endte med at droppe i 2022. 

Jeg har i år tre læseudfordringer, hvoraf de to er gengangere. 

Første udfordring er den serieudfordring, som jeg nu har kørt med i fem år. Selvom jeg endte med at måtte sætte udfordringen på pause sidste år, så synes jeg, idéen med seriekrukken fungerer, og hjælper mig med at komme videre med nogle af de serier, som jeg måske ellers har glemt lidt. Jeg har været alle sedlerne igennem, og har sorteret dem fra, hvor jeg har fået læst serierne, samt tilføjet de nye serier, som jeg har påbegyndt i 2022, og seriekrukken indeholder, ved årets start, 75 serier. Hver måned trækker jeg en serietitel fra krukken, og skal så, som minimum, have læst en bog i serien, før måneden er slut. Bliver jeg ikke færdig med serien, ryger sedlen tilbage i krukken, til næste gang jeg trækker den. Enkelte serier er det så lang tid siden jeg har læst, at jeg nok bliver nødt til at genlæse de første bind, men forhåbentlig kan jeg huske hvor jeg er kommet til i de fleste serier. Jeg har valgt ikke at smide anmeldereksemplarer i glasset, da de gerne skulle læses snarest, og det derfor ikke giver mening at putte dem i glasset. Skulle jeg få lyst til, i årets løb, at læse videre i en serie, som befinder sig i glasset, uden at have trukket den, er det ikke forbudt. Bliver jeg færdig med serien, og trækker sedlen senere, trækker jeg bare en ny seddel i stedet for.

Anden læseudfordring ligner serieudfordringen en hel del. Jeg startede udfordringen i 2019, og selvom det ikke er gået helt så godt, som jeg havde håbet, så har jeg alligevel tænkt mig at fortsætte med den i 2023. Det er selvfølgelig FairyLoot-udfordringen jeg tænker på. Ligesom med serieudfordringen trækker jeg en seddel fra et glas med FairyLoot-bøger, og jeg har så to måneder til at få bogen læst eller smide den ud. Jeg har været ret dårlig til at få bøgerne læst, så udfordringen i år giver mig også en sidste chance til at få bøgerne læst, før de ryger ud. Der er ved årets start 6 titler i krukken, så overholder jeg planen, vil jeg have læst dem alle, når 2023 er slut. 

Tredje og sidste læseudfordring i år er inspireret dels af min egen juliudfordring #sænkmintbr og dels af booktuberne Niki Hawkes - The Obsessive Bookseller og BookswithEmilyFox, som hver har deres version af den. Kort fortalt går den ud på, at jeg hver måned trækker en seddel med en bogstav/tal-kombination som henviser til en hylde i mine reoler, og fra den hylde skal jeg så læse minimum en af de ulæste bøger, der står på den. Da jeg ikke har inddelt min bogsamling i læste/ulæste bøger, kan jeg komme ud for at trække en hylde, hvor jeg allerede har læst alle bøgerne på den. Sker det, trækker jeg en ny seddel, og lægger den første tilbage i krukken. På den måde håber jeg at få sat gang i læsningen af nogle af mine lidt ældre bøger, og samtidig få lidt mere variation i min læsning rent genremæssigt. Da min bogsamling hovedsageligt består af fantasy vil det ikke altid kunne lade sig gøre, men så får jeg forhåbentlig læst nogle af de bøger, jeg lidt har glemt, at jeg ejer i stedet for. 

Udover læseudfordringerne har jeg planer om at fortsætte med Top 10 Listerne. Målet er en ny liste hver tredje måned, og jeg har allerede masser af idéer.
Jeg har også planer om at lave flere Book Tag-indlæg, da jeg synes, de er en sjov måde at fortælle om mine læsevaner, og da de ifølge statistikken også hører til de indlæg, der bliver læst meget, går jeg ud fra, at I er enige.
Jeg fortsætter med at lave statusindlæg hver måned, og her fortæller jeg også hvordan det går med de forskellige læseudfordringer. Jeg synes, indlæggene fungerer godt, og de er i hvert fald med til at give mig et overblik over, hvordan læsemåneden er gået. Jeg fortsætter også med at lave månedlige Book Hauls i 2023. Det er en god måde for mig at få overblik over, hvor mange nye bøger jeg egentlig får ind ad døren, og jeg kan se på statistikken, at det også er nogle indlæg, der bliver læst meget. Jeg håber stadig at få begrænset mit bogkøb, så jeg faktisk også kan nå at få bøgerne læst, men nu får vi se, hvordan det kommer til at gå.
Derudover håber jeg at få tid til at genlæse nogle af mine yndlingsbøger i løbet af året. For selvom jeg får mange nye spændende bøger ind ad døren, så vil jeg også gerne kunne genopdage magien i de gamle.
Jeg har også et ønske om endelig at komme i bund med stakken af anmeldereksemplarer, som efterhånden har forfulgt mig, for nogle af bøgernes vedkommende, i flere år. Målet er at få læst og anmeldt alle de bøger, jeg har liggende fra 2022 og før, inden udgangen af 2023. Jeg har pt. lukket for aftaler om nye anmeldereksemplarer, indtil jeg er kommet i bund med stakken, men overvejer at gøre det permanent, da jeg må konstatere, at jeg ikke rigtig kan følge med, og at tanken om den evigt voksende anmelderstak stresser mig. Samtidig vil jeg også gerne have læst nogle af de bøger, jeg selv har købt. Men foreløbig skal jeg til bunds i stakken, og så tager jeg en beslutning derefter. 
Først og fremmest håber jeg at få min læsning tilbage på sporet igen i 2023, og genoplive den læselyst, som har været stort set forsvundet i 2022. Også hvis det betyder, at jeg bliver nødt til at opgive eller pause mine læseudfordringer. 

Hvordan de forskellige udfordringer kommer til at gå, vil vise sig, men jeg glæder mig i hvert fald til at komme i gang.  

Første serie fra seriekrukken i 2023 er Dragesten af Ry Kristensen, hvor jeg kun mangler et enkelt bind, for at kunne afslutte serien. Da jeg har været vild med serien indtil nu, og bogen samtidig er forholdsvis kort, er det den perfekte serie at starte ud med. Månedens FairyLoot-bog er Beyond A Darkened Shore af Jessica Leake, som pudsigt nok også var den bog, jeg trak fra krukken i januar sidste år. Forhåbentlig får jeg den læst denne gang. Fra min sidste krukke trak jeg hylde P3, som I kan se nedenfor. Da jeg gerne vil have lidt afveksling fra fantasygenren i månedens løb, og samtidig har en del ulæste biografier, er det en ret perfekt hylde at starte med. 
Derudover skal jeg have læst den næste læsekredsbog til The Fantasy Fellowship, og så vil jeg gerne have færdiglæst nogle af de bøger, jeg har været i gang med et stykke tid, samt selvfølgelig have læst nogle af de mange anmeldereksemplarer, jeg har liggende.  

Ingen kommentarer: