søndag den 8. januar 2023

Howl's Moving Castle

Howl's Moving Castle er 1. bind af fantasytrilogien af samme navn, skrevet af Diana Wynne Jones. 

Sophie er den ældste af tre søstre, og ved, at hun er dømt til at være uheldig. Da hendes far dør, skaffer hendes stedmor lærepladser til hendes to søstre, mens Sophie kommer i lære i familiens hattebutik. 
Sophie er dygtig til at lave hatte, men føler sig temmelig ensom. 
Hendes liv ændrer sig radikalt, da selveste Ørkenheksen dukker op i butikken. Før Sophie får set sig om, har heksen forbandet hende, så hun nu er en gammel kone. I chok beslutter Sophie sig for at drage ud for at lede efter sin egen lykke. Hun finder vej til troldmanden Howls levende slot, hvor hun indgår en aftale med troldmandens ilddjævel Calcifer, og slår sig ned som selvbestaltet rengøringskone. 
Troldmanden Howl har et frygteligt rygte, men langsomt går det op for Sophie, at han måske ikke er så slem endda. Men Sophie er ikke den eneste, som Ørkenheksen har forbandet, og snart må Sophie stå overfor heksen igen. 

Howl's Moving Castle er en af mine absolutte yndlingsbøger, og en jeg har genlæst igen og igen siden jeg første gang stiftede bekendtskab med den som barn. Det er derfor heller ikke helt nemt at anmelde bogen neutralt, da jeg har en god portion nostalgi forbundet med den, men jeg forsøger alligevel. 
Først og fremmest er jeg vild med forfatterens sprog, der er fyldt med varme, humor og en særlig stemning, der næsten emmer af eventyr. Bogen er fyldt med litterære referencer, og beskrivelserne er billedskabende og stemningsfulde. Og så er jeg ret vild med, hvordan forfatteren indleder hvert kapitel med et kort resume af, hvad der kommer til at ske. 
Universet er ret typisk for både fantasy og eventyr, og fyldt med magi, troldmænd, hekse, konger, havfruer og djævle. Men forfatteren sender også et venligt nik til vores egen verden, så historien får både et element af portalfantasy og et særligt metalag, som jeg holder meget af. 
Handlingen er godt skruet sammen, med en del twists undervejs, og selvom jeg efterhånden kender historien så godt, at jeg ikke længere kan overraskes, så opdager jeg stadig nye elementer, for hver genlæsning. Historien er spændende, og fyldt med magi, kærlighed, intriger, hekse, troldmænd, forbandelser, fordomme, hemmeligheder, løgne og jagten på lykken. Men det er også en historie om at finde sig selv, indre styrke, og at se udover det ydre. 
Personerne er levende og menneskelige, og som læser kommer man hurtigt til at holde af dem. Sophie er en skøn hovedperson. Som ældst er hun sikker på, at hun er dømt til et uinteressant og kedeligt liv, og født uheldig. Hun er fast besluttet på at gøre sin pligt, og overtage hatteforretningen, selvom det keder hende, og bange for at tage springet ud i det ukendte. Hendes forbandelse fjerner hendes frygt, og hun beslutter sig for at bevæge sig ud i det ukendte. Sophie er stædig, og fyldt med vrede, men har også et godt hjerte og masser af hjælpsomhed. Og selvom hendes impulsivitet og nysgerrighed indimellem giver hende problemer, så føler hun sig forpligtet til at hjælpe med at gøre tingene godt igen. Troldmanden Howl er på mange måder hendes diametrale modsætning. Han er indbildsk, egoistisk, stædig og forførende, men samtidig intelligent og hjælpsom på sin egen måde. Af øvrige bipersoner er det især Howls lærling Michael og ilddjævlen Calcifer, der stikker ud. Michael er hjælpsom, loyal og har et godt hjerte, mens Calcifer er hemmelighedsfuld og loyal, men også drillesyg, når det stikker ham. Og så er der Ørkenheksen selv, som er egoistisk, ond, magtbegærlig og manipulerende. 
Kan man lide fantasy med humor, eventyrelementer og masser af magi, så kan Howl's Moving Castle varmt anbefales. Diana Wynne Jones har sin helt egen tone, og er fantastisk til at gøre personer levende, og der er da også en grund til, at mange britiske fantasyforfattere nævner hende som en inspirationskilde. Bogen er filmatiseret, men selvom filmen er god (og en del anderledes), så er originalen her svær at slå, og jeg glæder mig allerede til næste genlæsning. 

Ingen kommentarer: