lørdag den 26. juni 2021

Ulæste fantasyserier (næsten) 5 år efter

Da jeg fornylig kiggede bloggen igennem, faldt jeg over en af de første Top 10 Lister, jeg lavede, helt tilbage i 2016. En liste over ulæste fantasyserier, som jeg ejede indtil flere bind af, og som jeg næsten ikke kunne vente med at komme i gang med at læse. Eftersom jeg havde glemt, hvilke serier, der stod på den, tænkte jeg, det kunne være meget sjovt at kigge på den igen, og gøre status over, hvor mange af serierne jeg faktisk havde fået læst, eller i hvert fald begyndt på. Og resultatet - det kommer her. 
Beskrivelser af første bind i serien, og grunden til, at jeg købte serien i sin tid, kan læses på Top 10 Listen

Morgan Rhodes: Falling Kingdoms
Selvom jeg faktisk endte med at købe de næste to bind i serien også, så kom jeg aldrig i gang med at læse den, og efter at have hørt anmeldelser af de sidste to bind i serien, har jeg mistet interessen for den fuldstændig. I en sådan grad, at jeg netop har solgt serien videre til en, der forhåbentlig kommer til at sætte mere pris på end jeg. Ikke den bedste start. 


Maggie Stiefvater: The Raven Cycle
Næste serie på listen er det gået lidt bedre med. Her er det nemlig lykkedes mig at få læst første bind, selvom det godt nok først var, da bogen udkom på dansk, og jeg fik tilsendt den som anmeldereksemplar af forlaget. Desværre levede den for mig ikke helt op til den megen hype, og jeg er aldrig kommet videre med serien. Jeg har valgt at DNF'e serien, og har skilt mig af med bøgerne. Min anmeldelse af første bind kan læses her


Brent Weeks: Lightbringer
Endnu en serie, jeg ikke har fået begyndt på, men til gengæld en serie, som jeg stadig er interesseret i at læse, og som står på hylden endnu. 


Andrzej Sapkowski: The Witcher
Endnu en serie, jeg har mistet interessen for at læse, og skilt mig af med. Til gengæld vil jeg rigtig gerne se tv-serien på et eller andet tidspunkt. Selvom det føles som helligbrøde ikke at læse bøgerne først. 


Rick Riordan: Heroes of Olympus
Endelig en serie, som jeg faktisk har fået læst og elskede! Og endda har afsluttet! Yes!


Sarah J. Maas: Throne of Glass
Selvom jeg fik læst første bind i serien, er jeg ikke kommet videre med den. Jeg afskyede nemlig hovedpersonen i en sådan grad, at jeg siden har skilt mig af med hele serien, og, efter at have hørt mere om hendes andre bøger, har bestemt mig for, at Sarah J. Maas bare ikke er en forfatter for mig. Anmeldelsen af første bind kan læses her.


Lev Grossman: The Magicians
Heller ikke denne serie har jeg fået læst endnu. Jeg har dog stadig planer om at læse den en dag, og bøgerne står stadig i reolen. 


George R. R. Martin: A Song of Ice and Fire
Den her gør lidt ondt. Jeg bestemte mig for, at jeg ville have læst i hvert fald første bind af serien, før jeg begyndte på tv-serien. Og resultatet er, at jeg stadig ikke har set tv-serien. Ikke fordi, jeg ikke har forsøgt at læse serien, men fordi jeg to gange er gået totalt i stå på side 99, hvorefter jeg har lagt bogen fra mig i et år eller to. For så at begynde forfra, fordi jeg havde glemt, hvad der var sket. Jeg har nu endelig besluttet mig for at DNF'e første bind, og se tv-serien i stedet for. Jeg er alligevel blevet spoilet hvad angår handlingen, og må bare konstatere, at Martins meget omstændelige sprog og langsomme fremdrift i historien ikke fungerer for mig. Og det på trods af, at jeg læste, og elskede, Ild og Blod. Jeg spekulerer dog på, om serien vil fungere bedre for mig på dansk, når nu Ild og Blod gjorde, så det er ikke umuligt, at jeg vender tilbage til Westeros på et eller andet tidspunkt. Det bliver dog ikke på engelsk, så bøgerne her forsvinder snart fra reolen. 


Brandon Sanderson: Mistborn
Jeg er ret vild med Brandon Sanderson, og derfor undrer det mig, at jeg stadig ikke har fået taget mig sammen til at begynde på denne trilogi. Den står dog helt klart stadig på min TBR - og i reolen - så forhåbentlig går der ikke alt for lang tid, før jeg får den læst. 


Cinda Williams Chima: Seven Realms
Heller ikke denne serie har jeg fået begyndt på endnu, men jeg er helt klart stadig interesseret i at læse den. Serien står derfor stadig på reolen. 

Og så nåede vi til vejs ende. Afsluttende status er: 1 færdiglæst serie, 3 serier DNF'et, 2 serier jeg har mistet interessen for og skilt mig af med ulæst, og 4 serier, jeg stadig er interesseret i at læse. Og hvad kan jeg så lære af det? Jo, for det første, at jeg skal være lidt mere kritisk over for hypede bøger, og især hvis de er YA, da min smag har ændret sig de senere år, og jeg, i hvert fald hvad angår bøger på engelsk, efterhånden foretrækker voksenfantasy. For det andet, at jeg måske skal være bedre til kun at købe første bog i en serie, indtil jeg ved, om jeg bryder mig om serien eller ej. Og for det tredje, at det er helt ok at give op over for både forfatterskaber og serier, hvis skrivestil eller personer ikke fungerer for mig. Også selvom det betyder, at jeg ikke får læst bøgerne før jeg ser tv-serien. 
Jeg regner med at lave en ny udgave af Top 10 Listen over ulæste fantasyserier i løbet af sommeren, og er spændt på, om resultatet vil være det samme for den om 5 år. 


Har I læst nogle af serierne på listen? Og hvilke serier har I måttet give op over for? 

1 kommentar:

Piskeriset sagde ...

Hehe - Mistborn er muligvis min yndlings-fantasyserie :-)

Jeg har ikke læst de to første. Lightbringer har jeg læst første bog og skulle egentlig i gang med den næste nu, men så sneg der sig et par andre bøger ind foran. De to næste har jeg heller ikke læst (læste dog den første Witcher, men sproget var slet ikke mig) og fik kun læst to bøger af Maas' serie. Ligesom dig kunne jeg nemlig heller ikke fordrage hovedpersonen. Af de sidste har jeg læst TGOT og Mistborn.