søndag den 7. oktober 2018

Night Broken

Night Broken er 8. bind af Patricia Briggs' fantasyserie om Mercy Thompson.

Mercy får nye problemer på halsen, da Adams ekskone pludselig ringer. Christy har fået en stalker på halsen, og har akut brug for hjælp og beskyttelse. Og hun vælger Adam til at levere den.
Hverken Adam eller Mercy er begejstrede, men har ikke andet valg end at hjælpe Christy. Og det på trods af, at Christy gør, hvad hun kan, for at skabe uro i flokken, og skabe problemer imellem Adam og Mercy.
Mercy har også et andet problem: En af feernes overherrer har hørt, at Mercy ligger inde med et feartifakt, Lughs stav, og da feen er søn af stavens skaber, vil han have den igen. Og får han ikke det, kan han jævne Tri Cities-området med jorden - for ikke at nævne, hvad han kan gøre ved Mercy. Desværre har Mercy givet staven til Coyote, og han er ikke helt nem at få fat på. Eneste mulighed er, at kontakte den halvbror, hun ikke anede, hun havde, og overtale ham til at hjælpe hende. Hvilket ikke er helt problemfrit, da han sidder i fængsel, og hader Coyote.
Og som om det ikke var nok, har Tony, Mercys politiven, et par spørgsmål om hvad Mercy er, og samtidig dukker der uforklarlige lig op i området. Lig, som  bærer en uhyggelig lighed med Christy, og som er blevet dræbt af noget, der i hvert fald ikke er menneskeligt.

Så fik jeg læst endnu en bog i serien, og jeg blev bestemt ikke skuffet.
Som altid er sproget letlæst og flydende, med livagtige (og til tider kvalmende) beskrivelser, blandet med en god portion humor.
Handlingen er igen godt skruet sammen, med masser af twists, som gør det svært at forudsige, hvad der vil ske. Historien er spændende, og fyldt med action, kærlighed, jalousi, had, mord, varulve, feer, manipulationer og sex, godt krydret med myter og andre overnaturlige væsener.
Jeg elsker stadig Mercy og Adam, og deres urokkelige kærlighed. Med Christys ankomst bliver forholdet virkelig sat på prøve, og Mercys jalousi, trods hendes klokkeklare tillid til Adams kærlighed, er rigtig godt beskrevet. I denne bog introduceres indtil flere nye personer, og en af dem jeg virkelig kom til at holde af, var Mercys indianske halvbror Gary. Adams ekskone Christy brød jeg mig derimod ikke om. Hun er manipulerende, egoistisk og narcissistisk, og hendes forsøg på at skille Mercy og Adam ad, på trods af at hun ikke er interesseret i Adam, virker barnlige, ligesom hendes konstante behov for bekræftelse og trøst er både trættende og irriterende. Jeg beundrede Mercys tålmodighed, og evne til at holde sit temperament i ro, for selv havde jeg den største lyst til at smide Christy ud af huset, og overlade hende til hendes stalker. Hendes ankomst sætter flokbåndet på prøve, og Mercy finder ud af, hvor langt flokkens loyalitet og respekt for hende egentlig rækker. På trods af at jeg ikke brød mig om Christy, så var hun godt skrevet, og virkede ligeså nuanceret (omend overfladisk) og troværdig, som de øvrige bipersoner.
Alt i alt var Night Broken endnu en fantastisk læseoplevelse, og jeg glæder mig allerede til at læse videre i serien, som jeg kun kan anbefale på det varmeste.

Se også forfatterens hjemmeside.

2 kommentarer:

Christina sagde ...

Ja, det er en sindssyg god serie, kan kun anbefales

Kirsten Bloch sagde ...

@Christina Bjørk. Helt enig:)