søndag den 7. oktober 2018

Frost Burned

Frost Burned er 7. bind af Mercy Thomson-serien, skrevet af Patricia Briggs.

Det er Thanksgiving, og mens flokken hviler ud, har Mercys steddatter Jesse slæbt hende med på Black Friday-udsalg. Ikke ligefrem Mercys kop te, men det afleder Jesse fra hendes mors sidste øjebliks-afbud, så Mercy bider tænderne sammen.
Desværre ender indkøbsturen brat, da de bliver involveret i et biluheld. Og som om det ikke var nok, kan Mercy ikke få fat i Adam - eller andre fra flokken. Hun har derfor ikke andet valg, end selv at få bugseret bilen - og sig selv og Jesse - afsted til værkstedet. Hvor hun får lidt af et chok - og forklaringen på, hvorfor hun ikke kan få fat i nogen. Ben møder dem nemlig i en elendig forfatning, og fortæller, at hele flokken er blevet tilfangetaget af føderale agenter. Mercy kan føle, at Adam stadig er i live, omend syg, og utroligt vred, men aner ikke, hvem der har fanget flokken - eller hvorfor.
Før hun kan finde svar, må hun dog finde et sikkert sted til Jesse - og ikke mindst hjælp. For hvem er det der står bag? Med feerne lukket inde på reservatet, flokken fanget, og de lokale vampyrer stadig sure på hende, er det småt med allierede. Og det viser sig snart, at heller ikke Mercy er uden for fare.

Jeg har indtil videre elsket hvert eneste bind i serien, og denne bog er ingen undtagelse.
Sproget er, som altid, letlæst og flydende, med livagtige beskrivelser, humor, og en del popkulturelle henvisninger - f.eks. til Buffy. Forfatteren bruger også en del ordspil undervejs, blandt andet i form af navne, hvilket jeg rigtig godt kan lide.
Handlingen er godt skruet sammen, med masser af twists undervejs, som gør det svært at gætte, hvad der vil ske, og slutningen overrumplede mig fuldstændig. Historien er spændende fra start til slut, og fyldt med action, magi, intriger, forræderi, kærlighed, varulve, feer og vampyrer. At det denne gang er mennesker, der er fjenden, giver historien et friskt pust, som jeg rigtig godt kunne lide.
Jeg er vild med den måde, som universet bliver ved med at udvide sig på, uden at det virker kunstigt eller konstrueret. Forfatteren inddrager en del sagn og eventyr undervejs, men med et mørkt og grumt perspektiv, som jeg er ret vild med. Og så kan jeg bare godt lide blandingen af velkendt verden, vampyrer, varulve, feer og walkers.
Personerne er levende og nuancerede, og hovedpersonen Mercy udvikler sig konstant. Efter at have fundet ud af mere om hvem hun er i sidste bind i serien, må hun denne gang forholde sig til hendes iboende magi, og lære at bruge de kræfter, hun har arvet efter sin far. Adam får mere taletid i denne bog, da forfatteren har valgt, at skifte synsvinkel mellem ham og Mercy nogle gange undervejs i bogen, hvilket fungerer rigtig godt. Det giver nemlig et sjældent indblik i hans følelser og karakter, og fik mig kun til at holde mere af ham. Forholdet mellem de to fungerer stadig rigtig godt, og virker troværdigt og ægte. Af bipersonerne var jeg rigtig glad for Kyle, som også får mere skærmtid i denne bog. Hvor han ellers har været, og spillet på, stereotypen for en homoseksuel mand, så får man et mere nuanceret billede af ham i denne bog, hvilket jeg rigtig godt kan lide. Derudover holdt jeg meget af Tad, Zees halvfesøn.
Er man vild med urban fantasy, og har man læst og elsket de forrige bind i serien, vil man absolut ikke blive skuffet over Frost Burned. Jeg kan kun anbefale den på det varmeste, og glæder mig allerede til at kaste mig over næste bind i serien.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: