onsdag den 31. januar 2018

Beautiful Redemption

Beautiful Redemption er 4. og sidste bind af Kami Garcia og Margaret Stohls Caster Chronicles-serie.

Ethans valg har skilt ham fra Lena. Men på den anden side opdager han, at ikke alt er som han troede, og at hans valg, og død, kunne have været undgået. Han sætter derfor alt ind på at vende tilbage til de dødeliges verden og til Lena. Men der er værre ting end døden, og Ethan får brug for hjælp, hvis han skal overleve.
Lena savner Ethan, og kan ikke acceptere at han er væk. Hun er parat til at gøre alt for at få ham tilbage - selv indgå en handel med hendes families fjende og forfader, Abraham Ravenswood.
Men der ligger mere bag Ethans død end både Lena og Ethan er klar over, og et uhyggeligt komplot kommer langsomt til syne...

Jeg slugte sidste bind af serien på rekordtid, og for mig var det den helt rigtige slutning. Også selvom jeg tudede mig igennem de sidste sider.
Sproget er stadig letlæst og flydende, med utroligt livagtige beskrivelser, og en helt særlig atmosfære. Universet udvider sig endnu en gang, og bliver mere dystert og mørkt. Der er voodoo, sydstatsatmosfære og dobbeltmoral for alle pengene, og jeg slugte det hele. Beskrivelserne af Far Keep er decideret creepy, men ikke desto mindre elskede jeg dem.
Handlingen er godt skruet sammen, og fyldt af twists, som gør det svært at forudsige slutningen, og umuligt at slippe bogen. Historien er spændende, og fyldt med gys, action, kærlighed, familie, intriger, hemmeligheder, voodoo, magi, sydstatscharme, skæbne, valg og bibliotekarer, og jeg elsker de mange litterære henvisninger undervejs.
Personerne er livagtige, og så menneskelige, at det næsten gør ondt. De er gode og onde, lyse og mørke, og utroligt nuancerede. Lena og Ethan skiftes denne gang til at fortælle historien, og det fungerer rigtig godt, fordi man som læser ikke kan lade være med at føle med dem begge to. Forfatterne har fokus på det individuelle valg, og at personerne, trods den skæbne de har fået tildelt, stadig har muligheden for at vælge at trodse deres skæbne. Selvom man er disponeret for ondskab, kan man godt vælge det gode - og omvendt. Bipersonerne hører til blandt de mest levende jeg nogensinde har læst. Jeg elsker Amma, de gamle tanter og Macon, og selvom hun er enormt irriterende og man ikke helt ved hvor man har hende, må jeg indrømme, at Ridley også sneg sig ind i mit hjerte undervejs.
Beautiful Redemption var den helt rigtige slutning på en fantastisk serie. Jeg kommer til at savne både personerne og universet, og jeg er ikke i tvivl om at jeg kommer til at genlæse serien i fremtiden, for jeg var vild den.

Ingen kommentarer: