lørdag den 26. oktober 2019

Readathon #7

Så er der ikke længe, til efterårets readathon går igang. Det er syvende gang, jeg deltager i Dewey's 24 Hour Readathon, og jeg har glædet mig længe. Jeg har brugt første halvdel af oktober på at samle læsestakken sammen, og har sørget for nem aftensmad, så der er mere tid til læsningen. Snacks og det sidste til aftensmaden blev købt i går, og jeg har brugt formiddagen på at gøre rent, bage boller til morgenmaden imorgen, og tage billeder til Instagram, så jeg ikke ender med mørke og uklare billeder, efterhånden som det bliver mørkt.
Frokosten er spist, og jeg mangler nu kun den sidste snackklargøring, for at være helt færdig med forberedelserne.
Som sædvanlig vil jeg løbende opdatere dette indlæg i løbet af læsedøgnet, som denne gang starter klokken 14 og slutter klokken 13 imorgen, på grund af overgangen til vintertid. Derudover vil jeg være aktiv på Instagram og Goodreads. Jeg vil, som altid, forsøge at følge med i, hvordan det går de andre deltagere, og forhåbentlig finder jeg en god balance mellem min egen læsning, og tid på de sociale medier.
Heller ikke denne gang har jeg planer om at læse samtlige 24 timer, da der jo også er noget, der hedder mandag, og jeg godt vil være bare en lille smule frisk, når arbejdsugen går igang. Jeg plejer dog at få læst en del alligevel, og mon ikke også det bliver sådan denne gang.

(Reklame - indeholder boggave fra forlag)

Min læsestak består denne gang af en blanding af YA og børnebøger, samt et par graphic novels. Bøgerne er lidt tykkere, end normalt, da jeg efterhånden ikke har ret mange tynde ulæste bøger tilbage i reolen, men jeg satser på, at jeg kommer igennem det meste af stakken.
Min læsestak ser sådan her ud:

Sissel Bøe og Peter Madsen: Nøkkens jul (Troldeliv 11) (40 sider)
Bogen er tilsendt som boggave fra Forlaget Alvilda. 
Læsestakkens eneste billedbog dukkede uventet op hos mig i september, og selvom det måske er lige det tidligste at begynde på julebøgerne, så var jeg ikke i tvivl om, at den skulle med i læsestakken. Jeg har ikke læst nogle af de tidligere bind i Troldeliv-serien, men holder meget af Peter Madsens tegnestil, så er spændt på, hvordan billedbogen er.

Gillen, McKelvie, Wilson og Cowles: The Faust Act (The Wicked + The Divine vol. 1) (176 sider)
Den her graphic novel er blevet enormt hypet på booktube, så da jeg faldt over den på årets Fantasyfestival, var jeg ikke i tvivl om, at den skulle med hjem, og gemmes til netop dette readathon. Det skulle være noget med guder i vores verden, og lyder som om, den er lige noget for mig.

Mark Millar og Olivier Coipel: The Magic Order, Vol. 1 (176 sider)
Endnu et fund fra årets Fantasyfestival, om troldmænd i vores verden, som kæmper mod det onde.

Nick Clausen: Pigen som ikke var der (270 sider)
Jeg har efterhånden læst en del af Nick Clausens bøger til Dewey's, og har da også gemt hans nyeste bog til netop denne lejlighed. Så må vi se, om nerverne kan holde til det, når mørket er faldet på, eller om den bliver gemt til imorgen tidlig.

Adam Silvera: De dør begge til sidst (320 sider)
Jeg har et lidt blandet forhold til Adam Silveras bøger, og det er nok derfor, jeg endnu ikke har fået denne læst, på trods af, at den har stået i reolen i 2 år, og ovenikøbet er signeret af forfatteren. Men nu skal det altså være, og så må vi se, om jeg synes bedre om den her, end jeg gjorde, om den sidste bog, jeg læste af ham.

Christina Bonde: Skyggesider (279 sider)
Endnu en bog, som har stået alt for længe i reolen. Jeg ved ikke så meget om den, andet end at den skulle være ret spooky, hvilket må siges at passe perfekt til årstiden.

Kristoffer Jacob Andersen: Eliksiren (81 sider)
Endnu et køb fra årets Fantasyfestival. Det skulle være en blanding af gys og fantasy, og jeg glæder mig til at læse den, når jeg har brug for en lidt kortere bog senere på aftenen.

Roald Dahl: Matilda (232 sider)
En ægte børnebogsklassiker. Jeg har muligvis læst bogen som barn, men kan overhovedet ikke huske den, og tænker, at en bog om læseglæde vil passe perfekt ind i min readathonTBR.

Henry Williamson: Tarka the Otter (352 sider)
Endnu en børnebogsklassiker, og endda en, som jeg aldrig har hørt om før. Det er vist nok noget med en odder, men derudover aner jeg intet om den.

Ialt er læsestakken på 1926 sider, hvilket er temmelig ambitiøst, men da der er et par børnebøger og graphic novels imellem, skulle det være indenfor mulighedens grænser. Jeg kommer næppe til at mangle læsestof, og ellers kan jeg jo altid supplere fra reolen.

13.04
Læsestakken er klar, blogindlægget påbegyndt, og jeg mangler kun at finde snacks frem, inden starten går. Jeg har denne gang begrænset mig til en enkelt plade rittersport, Toffifee, havrekiks med chokolade, kage og vindruer, da jeg ved af erfaring, at jeg ikke får spist ret mange snacks, når først jeg går igang med læsningen. Nu vil jeg lægge telefonen til opladning og stille snacks frem, før jeg tjekker de sociale medier, og finder ud af, hvem der ellers er med denne gang.

13.52
De første snacks er stillet frem, og jeg mangler nu bare at finde ud af, hvilken bog jeg vil læse først.

14.00
Og starten er gået. Første bog bliver De dør begge til sidst af Adam Silvera.

17.00
Jeg er blevet færdig med De dør begge til sidst, og sikke en læseoplevelse. Hjertevarm, tankevækkende, rørende og stærk, og helt klart en af de bedste bøger Adam Silvera har skrevet. Måden, de forskellige menneskers handlinger rører og påvirker andre, og deres skæbner vikler sig ind i hinanden, fungerede rigtig godt, og samtidig tog bogen temaer som seksualitet, liv, død, sorg, skæbne og valg op på en rigtig fin og tankevækkende måde. Nu vil jeg tjekke de sociale medier, før jeg kaster mig over næste bog i stakken.

17.28
Jeg har været en tur rundt på de sociale medier, og er nu klar til at kaste mig over den næste bog i stakken, som bliver Matilda af Roald Dahl. Efter min første bog, har jeg brug for en lidt lettere læseoplevelse, inden jeg begynder at tænke på aftensmad.

19.15
Så blev jeg færdig med Matilda, og jeg forstår godt, hvorfor den er blevet en klassiker. Bogen var varm, sjov, med en kerne af alvor, masser af litteratur- og bogglæde, nogle virkelig onde voksne og et umage venskab, og så var Matilda bare en rigtig dejlig hovedperson.
Nu vil jeg tjekke de sociale medier, mens aftensmaden er i ovnen. Og efter aftensmaden står den på gys.

20.05
Aftensmaden er spist, og jeg har fået læst 16 sider af Filip og mor (Zits 100% 9), som jeg spontant tilføjede til min TBR. Nu vil jeg gå i gang med Skyggesider af Christina Bonde, den tredje bog fra min oprindelige TBR.

22.16
Så er jeg blevet færdig med Skyggesider, som desværre slet ikke var et match for mig. Bogen er velskrevet, men jeg var forvirret fra start til slut, og selvom den måde, bogen behandler psykisk sygdom på er unik og interessant, så var jeg ikke vild med det store fokus på religion, synd og sex.
Nu vil jeg tjekke de sociale medier, før jeg kaster mig over lidt lettere læsning. Øjnene er ved at være lidt trætte, så jeg tænker, det bliver enten en graphic novel, eller billedbogen.

22.29
Så har jeg fået tjekket de sociale medier, og er klar til at gå i gang med min næste bog. Valget er faldet på Nøkkens jul af Sissel Bøe og Peter Madsen, da jeg har brug for lidt lettere og hyggeligere læsning, efter den sidste læseoplevelse.

(Reklame - tilsendt fra forlaget Alvilda)
22.49
Nå, det tog ikke lang tid at få læst Nøkkens jul. Dejlig varm fortælling om fordomme, ensomhed og jul, fyldt med skønne illustrationer og masser af nordiske sagnvæsener. Nu skal jeg have vasket op, før jeg går i gang med næste bog, som bliver Eliksiren af Kristoffer Jacob Andersen.

23.25
Er blevet færdig med Eliksiren, og hold op, hvor var den creepy. Spændende historie, masser af gys og magi, og flotte illustrationer, alt sammen fortalt i et letlæst sprog.
Nu vil jeg kaste mig over aftenens formodentlig sidste bog, som bliver The Wicked + The Divine, vol. 1, en graphic novel skrevet og illustreret af Gillen, McKelvie, Wilson og Cowles.

00.00
Jeg har læst halvdelen af The Wicked + The Divine, men kan næsten ikke holde øjnene åbne mere. Jeg har bestemt mig for at stoppe læsningen for i aften, og gå i seng for at sove, så jeg kan læse videre i morgen. God nat, derude.

08.01
Så er jeg klar igen. Katten er blevet fodret, jeg har sat vasketøj på, og morgenmaden er stærkt undervejs. Imens jeg spiser, vil jeg læse videre i The Wicked + The Divine, som jeg måtte lægge fra mig i går.

08.42
Morgenmaden er spist, og jeg er blevet færdig med dagens første bog, The Wicked + The Divine, en rigtig spændende graphic novel om guder, der hvert 90'ne år vender tilbage som tilfældige unge mennesker, i to år. En serie, som jeg helt klart skal læse videre i. Jeg fik også læst et par sider af Zits, mens jeg spiste. Nu vil jeg gå i gang med Tarka the Otter af Henry Williamson.

09.39
Vasketøjet er hængt op, og jeg har læst 38 sider af Tarka the Otter, som jeg har bestemt mig for at holde en pause fra. Ikke fordi, den ikke er god, men den fanger mig ikke rigtig lige nu, og jeg kan mærke, det er en, jeg skal bruge mere tid på at fordybe mig i. I stedet vil jeg kaste mig over Pigen som ikke var der af Nick Clausen.

11.24
Jeg er blevet færdig med Pigen som ikke var der, og hold op, hvor var den bare god. Creepy, psykologisk, spændende og umulig at slippe, blandet med en god portion bogglæde. Der kommer en mere udførlig anmeldelse på bloggen når readathonet er slut, men indtil da kan jeg kun anbefale den.
Nu vil jeg tjekke de sociale medier, før jeg kaster mig over readathonets, formentlig, sidste bog.

11.37
Jeg har været en tur rundt på de sociale medier, og lavet mere te. Snacks er fundet frem til slutspurten, og jeg vil nu gå i gang med det, jeg tror, bliver det sidste, jeg får læst til dette readathon, nemlig The Magic Order vol. 1, en graphic novel af Mark Millar og Olivier Coipel.

12.36
Er blevet færdig med The Magic Order vol. 1, og den var virkelig fantastisk. Skøn illustrationsstil, masser af magi, forræderi, en dysfunktionel familie og en episk kamp mellem godt og ondt - what more do you need? Andet end næste bind i serien, altså.
Nu vil jeg se, om jeg ikke kan nå at læse de sidste sider af Zits, før readathonet slutter om en lille halv time.

12.58
Jeg har fået færdiglæst Zits, og læst et kapitel mere af Tarka the Otter, her to minutter før lukketid. Nu vil jeg slappe lidt af, før jeg laver en opsamling på denne omgang readathon.

13.09
Readathonet er slut, og selvom jeg ikke nåede igennem hele min ambitiøse TBR, så fik jeg da læst det meste, plus en enkelt bonusting.
Ialt fik jeg læst 1675 sider, fordelt på 5 bøger, 2 graphic novels og en enkelt tegneserie, samt 51 sider af den sidste bog fra min TBR. hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med.

De bøger, jeg fik læst, var:

Adam Silvera: De dør begge til sidst (320 sider)
Roald Dahl: Matilda (232 sider)
Christina Bonde: Skyggesider (279 sider)
Sissel Bøe og Peter Madsen: Nøkkens jul (Troldeliv 11) (40 sider) Bogen er tilsendt fra forlaget. 
Kristoffer Jacob Andersen: Eliksiren (81 sider)
Gillen, McKelvie, Wilson og Cowles: The Faust Act (The Wicked + The Divine vol. 1) (176 sider)
Nick Clausen: Pigen som ikke var der (270 sider)
Mark Millar og Olivier Coipel: The Magic Order, Vol. 1 (176 sider)
Jerry Scott og Jim Bergman: Filip og mor (Zits 100% 9) (50 sider)

Derudover fik jeg læst 51 sider af Henry Williamson: Tarka the Otter.

Læsningen var denne gang en blanding af børne- og billedbøger, YA, og en enkelt voksenbog, krydret med graphic novels og en enkelt tegneserie, hvilket fungerede rigtig godt. Genrerne fordelte sig på børnebogsklassikere, en julebog, fantasy, gys, humor og en enkelt dystopi, og det var skønt at have noget forskelligt at skifte imellem.
Nu er der kun tilbage at sige tak for denne gang. Jeg håber, I havde et godt læsedøgn, hvis I var med, og en god weekend, hvis I ikke var. Nu vil jeg slutte af og spise frokost, og måske gå en lille tur i blæsevejret, for at rense hovedet for de mange bogstaver.

Var du med? Og hvordan gik dit læsedøgn? 

18 kommentarer:

Regitze Xenia sagde ...

Ej hvor sjovt, jeg læser også Skyggesider af Christina Bonde i dag XD jeg glæder mig til at følge med i dit læsedøgn :)

Simone sagde ...

Uh, nogle fine bøger! Jeg har også mest børnebøger og graphic nobels :) Glæd dig til Matilda, der er så meget bogkærlighed i den :)

Sidsel sagde ...

Sikke en spændende læsestak! Jeg glæder mig til at følge med!

Piskeriset sagde ...

Pøjpøj med læsningen. Jeg er særlig spændt på, hvad du synes om The Wicked + The Divine vol. 1 :)


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Regitze Xenia. Morsomt sammentræf, og i lige måde:). Jeg er spændt på, om vi får samme oplevelse af den.

Kirsten Bloch sagde ...

@Simone. Tak:) Jeg glæder mig også virkelig til at læse Matilda:)

Kirsten Bloch sagde ...

@Sidsel. Tak:)

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille bogblog. Tak, og i lige måde:) Jeg er også temmelig spændt på The Wicked + The Divine.

Regitze Xenia sagde ...

Åh, Matilda er sådan en skøn bog <3

Kirsten Bloch sagde ...

@Regitze Xenia. Ja, den er virkelig skøn.

Sidsel sagde ...

Wow hvor har du fået læst meget! God fornøjelse her i de sidste timer.

martine sagde ...

Hi, can't read your blog but it looks like you had a really busy reading day. Great to find people from all over the world enjoying the readathon.

Piskeriset sagde ...

Du har nået virkelig mange bøger - godt gået :)


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Sidsel. Ja, det gik rigtig godt. Og mange tak. Jeg håber, du har nået det, du ville.

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Mange tak. Jeg synes også, det gået rigtig godt.

Kirsten Bloch sagde ...

@Martine. Yes, it's been a really good readathon, and I also really liked most of the books I read, so another win. I hope you had a good readathon too.

Regitze Xenia sagde ...

Wow, det ser ud til at du har haft et rigtig godt læsedøgn :D

Kirsten Bloch sagde ...

@Regitze Xenia. Ja, jeg hyggede mig i hvert fald, og størstedelen af bøgerne var rigtig gode.