Som mange af jer ved, er Fantasyfestivalen mit hjertebarn, og den arbejdsopgave, som jeg har det allersjovest med, samtidig med, at den i perioder også er både stressende og altoverskyggende. Og selvom jeg efterhånden har arbejdet med festivalen i ti år, så dukker der alligevel nye udfordringer op undervejs, der kræver opmærksomhed og hurtig reaktion, hvilket kan være både lærerigt og frustrerende.
Årets festivalplanlægning startede ud i slutoktober sidste år, hvor vi fik både nye projektledere og en ny gruppesammensætning. Det betød også, at der var en del indlæring i starten, hvor de nye i gruppen skulle sættes ind i de mange opgaver, der er forbundet med at planlægge og gennemføre festivalen, men slutresultatet blev en helt fantastisk festival, hvor vi igen i år slog vores egen publikumsrekord med over 8000 gæster. I år blev festivalen også bredt endnu mere ud i byen, og det viste sig at blive en succes, da vi både fik plads i programmet til flere aktiviteter, og samtidig lidt mere plads til at komme rundt i messeområdet på biblioteket, fordi folk var bedre fordelt.
Selvom langt det meste klappede, så var der også en del nye udfordringer, som tog tid at løse. Heldigvis dukkede de fleste af dem op i god tid før festivalen, så selvom jeg stadig lå vandret de sidste 14 dage før festivalen, så var det ikke helt så slemt som sidste år. Men det hjalp selvfølgelig også, at der ikke var et års ufrivillig pause, så rutinerne var friskere i erindringen.
Fredagen før festivalen mødte jeg ind omkring 7.30, hvor pedellerne allerede var i fuld gang med at flytte alle reolerne væk fra udlånet, så det kunne forvandles til messeområdet. Klokken 8 var der briefing for de kolleger, der var mødt ind for at hjælpe med opstillingen, og derefter gik vi i gang med at fjerne de sidste reoler og møbler, så vi kunne få stillet op til messen, inden standholderne kom klokken 12. I år havde vi, klog af skade, booket bibliotekets lokaler et par dage i forvejen, hvilket betød, at der var lidt færre lokaler, der skulle gøres klar om fredagen, og havde derfor ikke helt så travlt, som vi har haft i tidligere år. Det gav lidt tiltrængt luft, og gjorde, at vi blev færdige med flere af opgaverne før tid, hvilket var rigtig rart.
Klokken 12 dukkede de første standholdere op, og herefter havde jeg travlt med at tage imod og hjælpe til med praktisk hjælp, hvor jeg kunne, indtil klokken 17, hvor der var opsætningsforplejning til det personale og de standholdere, der havde tilmeldt sig det. Klokken 20 var vi færdige med dagens opstilling, og cirka 20.30 var jeg på vej hjem.
Lørdag morgen startede ud med en hovedpine, som desværre blev hængende hele dagen. Det forhindrede mig dog ikke i at møde tidligt ind, og klokken cirka 7 var jeg igen på biblioteket, og klar til at gå i gang med dagens opgaver. Klokken 8 begyndte standholderne at møde ind til den sidste opstilling, og klokken 10 kunne jeg fjerne afspærringen til messeområdet for gæsterne. Og så myldrede det ellers ind. Første programpunkt var åbningstalen på Fortælletrappen, som i år blev holdt af Jakob Lose og bibliotekschefen. Herefter var der fernisering på festivalens nye musikalske tema, komponeret af Jonas Frederik Nørager Langemark, hvilket var en stor oplevelse. Herefter bestod mit arbejde mest i at cirkulere rundt i messeområdet, og se, om alt gik som det skulle. Jeg fik dagens første signering hos Mie Møller Bie (som jeg ikke kan vise frem, da det er en gave), og var også forbi Simon Zanders og Katja Bergers bogreception på Hi Readers stand. Og så var jeg forbi Turbines stand, hvor jeg fik en signering af Karin Hald i hendes nye bog Fabeldyr, som jeg havde taget med hjemmefra.
Lidt over 12 var jeg tilbage ved Fortælletrappen, og klar til prisoverrækkelsen af Årets Danske Fantasy 2022. Igen i år var det en stor oplevelse, og selvom det tog noget tid at fjerne konfettien efterfølgende, så fungerede det supergodt, og vi fik fejret vinderne behørigt. I år kunne vi endda overrække en pengepræmie, grundet støtte fra Fonden DBK, hvilket var helt fantastisk.
Vinderne af Saga-statuetten blev:
Efter fotosession med vinderne og oprydning efter prisoverrækkelsen var det blevet tid til lidt kontortid, da vinderne skulle lægges på både hjemmeside og SoMe. Og da det var gjort, var det tid til at finde noget frokost, da jeg efterhånden var blevet temmelig sulten. Samtidig kunne jeg så se lidt af det, der foregik på Markedspladsen, som jeg ikke havde haft mulighed for før.
Efter en kort runde på den første del af Markedspladsen, fandt jeg en madbod, hvor jeg endelig kunne få noget at spise. Da jeg kunne mærke, at jeg også havde brug for at sidde lidt ned, fandt jeg efter maden vej til VIP-rummet, hvor jeg fik en kop te og et lille pusterum. Således forfrisket var jeg klar til at kaste mig over arbejdet igen, og vendte tilbage til runderne i messeområdet. På det tidspunkt var signeringskøen til Peter Madsen og Johan Egerkrans skrumpet betragteligt ind, og jeg skyndte mig derfor at finde de bøger, jeg gerne ville have signeret, og stille mig i kø.
Desværre måtte jeg igen i år melde forfald til fantasyfesten for standholdere, forfattere, aktører, frivillige og personale om aftenen, grundet den hovedpine, der havde plaget mig hele dagen, så da alt var lukket og slukket, tog jeg i stedet bilen hjem. Og samtidig kunne jeg så medbringe det første læs indkøb. Planen var, at gå tidligt i seng, og forhåbentlig komme mig til dagen efter. Jeg kunne sove lidt længere søndag, og glædede mig til ikke at skulle op klokken 5.30 igen. Første del af planen gik da også, som den skulle, men desværre vågnede jeg klokken 3, og kunne ikke sove mere. Så jeg endte alligevel med at stå op klokken 5.30 søndag. Øv, altså.
Pænt træt tog jeg bilen til Esbjerg, og mødte ind cirka 7.15, hvor jeg begyndte på de, ganske få, opgaver, der skulle klares inden vi åbnede dørene for gæster igen.
Efter et par runderinger i messeområdet, lykkedes det mig at snige mig ind til det eneste foredrag, jeg fik hørt i år, nemlig Fra Midgård til Middle-earth - de nordiske kilder til Tolkiens verden. Det var til gengæld også superinteressant, og dejligt nørdet, selvom jeg ikke har fotografisk bevis for, at jeg var med, da jeg sad allerbagest, og ikke kunne få et samlet billede af de to samtalepartnere, Jakob Levinsen og Martin W. Jürgensen.
Derefter var det blevet tid til at få noget frokost, og samtidig fik jeg også taget en runde på den del af Markedspladsen, jeg ikke fik set om lørdagen. Det blev også til et kort besøg - og en kop te - i VIP-rummet, før jeg vendte tilbage til messeområdet.
Klokken 16 lukkede festivalen på Hovedbiblioteket, og derefter begyndte nedtagningen og oprydningen. En proces, som tog lidt længere tid end beregnet, da vi ikke helt havde sækkevogne nok til at både standholdere og personale kunne låne en samtidig, og der derfor var en del venten involveret. Klokken 18.40 var den sidste standholder ude af døren, og vi havde fået ryddet det op indenfor vi kunne, før rengøringen kom og vaskede gulvene mandag morgen, så reolerne kunne rulles på plads. Lidt over klokken 19 havde jeg fået pakket sammen, og var på vej hjem, med udsigt til en velfortjent fridag mandag.
Mandag fladede jeg ud, med kun enkelte mails og et telefonopkald, jeg skulle tage mig af, og fik endelig indhentet mit søvnunderskud fra natten til søndag. Jeg fik også skrevet første festival-indlæg, så jeg kunne få mine indkøb fra festivalen væk fra gulvet.
Tirsdag og onsdag brugte jeg på oprydning efter festivalen og første evalueringsmøde med festivalgruppen, og torsdag havde jeg endnu en fridag at hvile mig i, før jeg havde min sidste arbejdsdag før en uges post-festival-ferie.
Efter ferien venter den store evaluering på årets festival, før planlægningen af næste års festival for alvor går i gang.
Er I nysgerrige på, hvad der foregik i år, kan programmet stadig findes på festivalens hjemmeside www.fantasyfestival.dk, ligesom der løbende vil komme flere billeder på festivalens SoMe. Som sædvanlig lykkedes det mig ikke at få lagt et eneste billede op på bloggens Instagram i weekendens løb, men her kommer et udvalg af min festival i billeder. Hovedparten er taget før festivalens åbning - hvilket forklarer, hvorfor der stort set ikke er nogen mennesker på dem - men jeg fik også taget et par stykker undervejs.Sidst, men ikke mindst, skal der lyde en stor tak til mine fantastiske kolleger for den kæmpe indsats I igen i år har ydet både op til, under og efter festivalen, til planlægningsgruppen for benhårdt arbejde, problemløsning, sjov, kreativitet og med- og modspil, og ikke mindst til bibliotekets superseje pedeller, der i den grad knokler løs for at løse små og store opgaver undervejs. Jeg håber, I er friske på endnu en omgang til næste år.
Altid så hyggeligt at læse om dine beretninger fra fantasyfestivalen :-)
SvarSlet@Piskeriset. Tak:)
SvarSlet